Min resa

Jag ska berätta om min resa till Sverige.

 

Jag kom till Sverige med min mamma, dem två veckorna hon var har vi åkte runt södra Sverige och hälsade på varan familj. Efter det vi kom till Strängnäs, jag hälsade min nya familj for första gången och sen mamma lämnade mig och gick tillbaka till Australien till min pappa och två småbröder (Carl och Ben).

 

Jag kommer ihåg min första dag i skolan, jag har aldrig vart så rädd för ut. Jag kände ingen och kunde inte språket. Men det gick ganska bra för att efter dagen var slut jag hade fyra kompisar. Veckan efter kändes lite bättre men var ändå svårt för jag fattade nästan ingenting när lärarna pratade i klassrummet och jag kunde knappt läsa, någon behövde översätta hela tiden.

 

Jag kommer ihåg den första meningen jag kunde ’jävligt dåligt väder’, Ella, Hanna, Josefine och Celine lade mig det typ första veckan tror jag. Det var en bra första mening för att jag kan använda den nästan varje dag.

 

Jag kommer ihåg den första gången jag såg snö, jag var helt crazy, jag gick, nästan sprang runt och tåg jätte många kort när det var nästan ingen snö alls. När det kom snö på riktigt jag blev jätte glad för att jag aldrig hade sätt så mycket. Efter kanske en månad jag tröttnade på det, det var bara kallt och blött. När snön äntligen började smälta blev det is istället. Det var nästan värre för att jag ramlade hela tiden och det tog jättelång tid att gå.

 

Nu har jag varit i Sverige åtta månade. Jag har gjort jätte många pinsamma grejer i dem har åtta månade men har också ändras som en person. I början skulle jag aldrig ha vågat prata framför en grupp på svenska men har är jag, jag kunde aldrig tänka mig att jag kunde prata flytande svenska eller skriva på svenska. Men jag har inte lärt mig själv bara språket jag har lärt känner mig själv.

          
 

Det har är mitt tal som jag redovisade inför klassen. Jag är riktigt stolt over mig själv för det har. Den var den första svenska grejer som jag har redovisat på svenska och jag fick A! jag vet att det är inta alls perfekt men jag kan bara utvecklas. Var tycker ni om den?

 
 

Kommentarer
Kommentar av: Josefine

Emma, du är så otroligt duktig på svenska! Ditt tal är helt klart värt A, eftersom att du är så duktig <3

2013-05-25 | 21:51:18
Kommentar av: Kusin Maria

Jättebra, Emma! Du är superduktig som lärt dig så mycket svenska på så kort tid. Kram!

2013-05-26 | 12:55:03
Kommentar av: hanna

emma du är såå duktig!! Jag är så glad för din skull :) <3

2013-05-26 | 15:17:30
Kommentar av: Kathryn Ryrie

Wowza. That's a whole lot of Swedish. I went to read your blog and couldn't. Haha!

2013-05-27 | 00:10:24
Kommentar av: ebba

Det var as bra! Kan inte fatta hur snabbt du har lärt dig svenska! :) <3

2013-05-31 | 15:32:41
Bloggadress: http://ebbakarrholmen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn: [var ej anonym]
Kom ihåg mig?

E-post: [publiceras ej]

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0